Statut przedszkola

Statut przedszkola niepublicznego:

Strefy kreatywnego rozwoju małego człowieka

„Nasza Bajka

Spis treści:

  1. Postanowienia ogólne
  2. Cele i zadania przedszkola
  3. Organy przedszkola
  4. Organizacja przedszkola
  5. Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola
  6. Rodzice / prawni opiekunowie i wychowankowie przedszkola
  7. Zasady rekrutacji i skreślania dziecka z listy wychowanków
  8. Źródła finansowania placówki i zasady odpłatności
  9. Postanowienia końcowe

ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne

§ 1

  1. Niniejszy statut określa zasady funkcjonowania, cele i zadania placówki oświatowej będącej przedszkolem niepublicznym z oddziałami integracyjnymi, zwanej w dalszej treści statutu przedszkolem, którego pełna nazwa brzmi:

Strefa kreatywnego rozwoju małego człowieka „Nasza bajka”.

  • Przedszkole jest placówką niepubliczną, spełniającą wymagania placówki publicznej                         w zakresie odbywania przez dzieci obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego.
  • Organem prowadzącym przedszkole jest :

Małgorzata Błaszkiewicz, zamieszkała ul.  Frontowa 1, 71-206 Szczecin.

  • Siedziba przedszkola znajduje się pod adresem:
    71-220 Bezrzecze, ul. Aloesowa 17, gmina Dobra, województwo – zachodniopomorskie.
  • Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Zachodniopomorski Kurator Oświaty                w Szczecinie.

§ 2

Przedszkole działa na podstawie:

  1. Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe
  • Rozporządzeń wykonawczych do ustawy o systemie oświaty, dotyczących placówek niepublicznych,
  • Wpisu do ewidencji placówek oświatowych Gminy Dobra z dnia 23 grudnia 2020r. pod numerem 1/2020,
  • niniejszego statutu.

§ 3

Przedszkole używa pieczęci o treści:

Strefa kreatywnego rozwoju małego człowieka „Nasza bajka”Małgorzata Błaszkiewiczul. Aloesowa 17, 71-220  BezrzeczeNIP 852-187-31-43

ROZDZIAŁ II
Cele i zadania przedszkola

§ 4

  1. Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z ustawy o systemie oświaty oraz z aktów wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności z podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Celem przedszkola jest:
  1. wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji,
  • budowanie systemu wartości w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym co jest dobre a co złe,
  • kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej w nowych i trudnych sytuacjach w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek,
  • rozwijanie u dzieci umiejętności społecznych, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi,
  • stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci        o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych,
  • troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną,
  • zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych,
  • budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych,
  1. wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się – poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne,
  • kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej,
  • zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności a także kształtowanie tych wiadomości            i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej,
  • udzielanie dzieciom posiadającym opinię o potrzebie wczesnego wspomagania i/lub orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wsparcia psychologiczno – pedagogicznego.
  • Przedszkole współdziała z rodzicami dążąc do ujednolicenia oddziaływań wychowawczych i pełniąc wobec nich funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze:
  1. pomaga w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka, łagodzeniu trudności            i podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej,
  • informuje na bieżąco o postępach dziecka, jego postawach, zachowaniu i rozwoju,
  • uzgadnia z rodzicami, szczególnie dzieci objętych wczesnym wspomaganiem i/lub kształceniem specjalnym, wspólne kierunki i zakres działań edukacyjno-wychowawczych w tym specjalistycznych.
  • Przedszkole prowadzi i dokumentuje obserwacje pedagogiczną dziecka w celu poznania jego możliwości i potrzeb rozwojowych i na tej podstawie wspomaga i ukierunkowuje rozwój dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym.
  • Przedszkole prowadzi i dokumentuje analizę gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej tzw. diagnozę przedszkolną.
  • Przedszkole umożliwia dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej religijnej w związku z czym organizuje bezpłatną naukę religii dla dzieci, których rodzice wyrażą taką wolę.
  • Przedszkole organizuje i udziela dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  • Przedszkole tworzy warunki do nauki języków obcych.

§ 5

  1. Przedszkole realizuje zadania w ramach obszarów działalności edukacyjnej przedszkola, którymi to obszarami są:
  1. kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi             i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych;
  • kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych, wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku;
  • wspomaganie rozwoju mowy dzieci;
  • wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują                             w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia;
  • wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci;
  • wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych;
  • wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem;
  • wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec;
  1. wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne;
  • wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych;
  • pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń;
  • wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt;
  • wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną;
  • kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania;
  • wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.

§ 6

Placówka zaspakajając potrzeby dziecka kieruje się w szczególności:

  1. dobrem dziecka,
  • potrzebą wyrównywania deficytów rozwojowych,
  • koniecznością wspierania rozwoju dziecka poprzez umożliwienie kształcenia, rozwój zainteresowań i indywidualizowanie oddziaływań wychowawczych.

ROZDZIAŁ III
Organy przedszkola

§ 7

Organami przedszkola są:

  1. Dyrektor przedszkola,
  2. Rada Pedagogiczna,
  3. Rada Rodziców.

§ 8

Do kompetencji dyrektora przedszkola należy:

  1. kierowanie bieżącą działalnością opiekuńczo-wychowawczo-dydaktyczną przedszkola,
  • reprezentowanie przedszkola na zewnątrz,
  • opracowanie oraz dokonywanie zmian w regulaminach o charakterze wewnętrznym,
  • zapewnienie dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w przedszkolu,
  • sprawowanie nadzoru pedagogicznego w stosunku do zatrudnionych nauczycieli, między innymi poprzez nadzór nad sposobem planowania pracy dydaktyczno – wychowawczej             i dokumentowania przez nauczycieli przebiegu pracy dydaktyczno-wychowawczej,
  • gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy – według zasad określonych w odrębnych przepisach,
  • dopuszczanie do użytku proponowanych przez nauczycieli programów nauczania,
  • organizowanie różnorodnych form pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla dzieci (np. zajęcia specjalistyczne a także rozwijające uzdolnienia, porady i konsultacje) zgodnie z ich potrzebami i możliwościami przedszkola, we współpracy z:
  • rodzicami/prawnymi opiekunami,
  • nauczycielami,
  • poradniami psychologiczno – pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi,
  • innymi instytucjami, podmiotami, placówkami.
  • organizowanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla wychowanków, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci posiadających opinię o potrzebie wczesnego wspomagania i/lub orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,
  1. kierowanie, jako przewodniczący, pracami Rady Pedagogicznej, realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej podjętych w ramach ich kompetencji stanowiących, jak również wstrzymywanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa oświatowego,
  1. decydowanie o zatrudnianiu i zwalnianiu wicedyrektora, pracowników pedagogicznych, administracji i obsługi, specjalistów i terapeutów, ustalanie dla nich zakresów ich obowiązków służbowych, ustalanie dodatkowych stanowisk zgodnie z potrzebami przedszkola oraz przyznawanie pracownikom nagród i kar porządkowych a także występowanie z wnioskami w sprawach odznaczeń i innych nagród dla nauczycieli,
  2. dysponowanie i zarządzanie finansami i majątkiem przedszkola,
  1. współpraca z rodzicami oraz instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi pracę przedszkola,
  1. decydowanie o powołaniu i funkcjonowaniu w placówce Rady Rodziców a także podejmowanie decyzji o odwołaniu tego organu,
  1. decydowanie o zasadach i formie prowadzonej w przedszkolu dokumentacji przebiegu zajęć wychowawczo – dydaktycznych, terapeutycznych oraz specjalistycznych, prowadzenie             i archiwizowanie dokumentacji przedszkola,
  1. ustalanie rokrocznie składników opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu oraz za uczestnictwo dzieci w zajęciach dodatkowych i innych formach proponowanych przez placówkę w ramach dodatkowej oferty opiekuńczej, wychowawczej, edukacyjnej i rekreacyjnej przedszkola,
  1. przyjmowanie oraz skreślanie dziecka z listy uczęszczających do przedszkola zgodnie                z ustalonymi w niniejszym statucie zasadami,
  1. informowanie dyrektora szkoły rejonowej o niespełnieniu przez dziecko zapisane do placówki obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego,
  1. podejmowanie decyzji o utworzeniu bądź likwidacji oddziału przedszkolnego,
  • zarządzanie przedszkolem wykonując inne zadania przewidziane dla jego stanowiska przepisami prawa oraz podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach nieprzekazanych pracownikom przedszkola,
  • ustalenie zakresu obowiązków wicedyrektora, który reprezentuje placówkę i dyrektora              w przypadku jego nieobecności oraz delegowanie uprawnień innym pracownikom przedszkola na czas nieobecności dyrektora.

§ 9

  1. Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:
  1. opracowanie propozycji zmian do Regulaminu Rady Pedagogicznej, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola i przedstawianie ich dyrektorowi przedszkola,
  • planowanie i organizowanie pracy opiekuńczo-dydaktyczno-wychowawczej uwzględniającej potrzeby i zainteresowania wychowanków,
  • podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych, o ile nie powodują one skutków finansowych,
  • wydawanie opinii na prośbę dyrektora przedszkola,
  • opiniowanie przydziału nauczycielom dodatkowych czynności oraz stałych prac i zajęć            w ramach wynagrodzenia zasadniczego,
  • wnioskowanie do dyrektora przedszkola w wprowadzenie zmian w niniejszym statucie.
  • Członkowie Rady Pedagogicznej są zobowiązani do zachowania tajemnicy we wszystkich sprawach, które mogłyby naruszyć dobro osobiste dziecka, jego rodziców/prawnych opiekunów, dyrektora placówki, nauczycieli i innych pracowników przedszkola oraz dbałości o wysoką jakość pracy i dobre imię placówki.

§ 10

  1. Za zgodą dyrektora w przedszkolu może funkcjonować Rada Rodziców, w skład której wchodzi po kilku przedstawicieli poszczególnych grup wiekowych, wybranych przez ogół rodziców na zebraniach grupowych.
  • Do kompetencji Rady Rodziców należy:
  1. pomoc w doskonaleniu organizacji i podnoszeniu jakości pracy przedszkola,
  • pozyskiwanie rodziców do współpracy i współudział w realizacji zadań opiekuńczych i wychowawczych placówki,
  • organizowanie i propagowanie akcji społeczno-użytecznych organizowanych na potrzeby przedszkola oraz akcji charytatywnych,
  • organizowanie działalności mającej na celu podnoszenie kultury pedagogicznej             w rodzinie, przedszkolu, w środowisku,
  • gromadzenie własnych funduszy pochodzących z darowizn rodziców oraz podejmowanie działań na rzecz pozyskiwania dodatkowych środków finansowych na rzecz przedszkola,
  • finansowanie z własnych środków zakupu materiałów plastycznych, uroczystości, imprez, upominków dla dzieci, wycieczek i innych atrakcji kulturalnych                              i oświatowych oraz dofinansowywanie pomocy dydaktycznych i wyposażenia placówki zgodnie z ustalonym rocznym planem finansowym,
  • opracowanie i uchwalenie regulaminu swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola,
  • występowanie do dyrektora z wnioskami i opiniami na temat wszystkich spraw dotyczących placówki,
  1. popularyzacja działań przedszkola w środowisku.

§ 11

Organy przedszkola współdziałają ze sobą wzajemnie wymieniając informacje, z pominięciem tych o których mówi § 9.2 niniejszego statutu.  Mają możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji określonych w przepisach prawa i statucie przedszkola.

ROZDZIAŁ IV
Organizacja przedszkola

§ 12

  1. Przedszkole mieści się w jednym budynku  i przeznaczone jest dla 86 dzieci.
  • Liczba oddziałów uzależniona jest od zapotrzebowania środowiska oraz możliwości bazowych warunkujących bezpieczeństwo i komfort pobytu dzieci.
  • Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola są oddziały przedszkolne złożone z dzieci zgrupowanych według zbliżonego wieku.
  • Możliwa jest organizacja innych grup dziecięcych, dobranych według zainteresowań dzieci lub potrzeb ich rodziców, korzystających z dodatkowej oferty opiekuńczej, edukacyjnej, wychowawczej lub rekreacyjnej placówki.
  • W okresie wakacyjnym a także w przypadku dużej absencji dzieci lub absencji chorobowej nauczyciela dopuszczalne jest tworzenie innego składu grup przedszkolnych.

§ 13

  1. Rok szkolny w przedszkolu rozpoczyna się 1 września a kończy 31 sierpnia następnego roku.
  • Przedszkole jest czynne 12 miesięcy w roku.
  • Przewiduje się możliwość przerwy w okresie wakacji, która może trwać od tygodnia do jednego miesiąca w zależności od bieżących potrzeb remontowych lub organizacyjnych placówki.
  • W przypadkach podyktowanych wystąpieniem awarii, brakiem technologicznych możliwości zakończenia prac remontowych lub wymaganym okresem karencji materiałów budowlanych czy środków chemicznych niezbędnych do przeprowadzenia wymaganych prac remontowych, dopuszcza się możliwość przedłużenia przerwy w funkcjonowaniu placówki.
  • Coroczny wakacyjny termin przerw w pracy placówki ustala dyrektor przedszkola i podaje go do wiadomości rodziców.
  • Jeżeli pomiędzy dniami ustawowo wolnymi od pracy przypada jeden dzień roboczy, dyrektor placówki zastrzega sobie możliwość zamknięcia na ten dzień placówki, o czym informuje rodziców na początku roku szkolnego.
  • Placówka nie ponosi odpowiedzialności za przerwy w wykonywaniu usługi wobec dzieci          i ich rodziców w sytuacjach niezależnych od placówki np. spowodowanych przez dostawców mediów  lub działaniem siły wyższej.

§ 14

  1. Godzina zajęć dla nauczyciela w przedszkolu trwa 60 minut.
  • Czas trwania wszystkich zajęć dydaktyczno-wychowawczych z dziećmi, również zajęć dodatkowych, powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych wychowanków             i wynosi około 15–25 minut dla dzieci 3- i 4-letnich, 25–30 minut dla dzieci 5- i 6-letnich.
  • Praca opiekuńczo-dydaktyczno-wychowawcza w oddziałach przedszkolnych prowadzona jest przede wszystkim w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego oraz program rozwoju placówki uwzględniający profil przedszkola a także dopuszczone do użytku przez dyrektora przedszkola programy wychowania przedszkolnego.
  • Realizacja założeń podstawy programowej wychowania przedszkolnego odbywa się:
  • nie krócej niż 5 godzin dziennie,
  • od poniedziałku do piątku,
  • w godzinach od 7.00 do 17.00,
  • przez 10 miesięcy w roku, tj. od 1 września do 30 czerwca.
  • Dzienny czas pracy przedszkola ustala rokrocznie dyrektor placówki.

§ 15

  1. Placówka zapewnia dzieciom zapisanym do oddziałów przedszkolnych możliwość uczestnictwa w zajęciach dodatkowych i terapeutycznych w trakcie pobytu dziecka w przedszkolu, zgodnie z oczekiwaniami i deklaracjami rodziców. Wyjątek stanowi nauka języka obcego oraz zajęcia rytmiczne, które to zajęcia są obligatoryjne dla wszystkich dzieci uczęszczających do placówki, gdyż wynikają z profilu przedszkola.
  • Ofertę zajęć dodatkowych, czas ich trwania oraz tygodniowy plan zajęć ustala i przedstawia do wiadomości rodziców dyrektor przedszkola.
  • W przedszkolu, na życzenie rodziców, organizuje się naukę religii.
  • Nieuczestniczenie w lekcjach religii nie może być powodem jakiejkolwiek dyskryminacji. Dzieci, które nie uczestniczą w lekcjach religii pozostają pod opieką nauczyciela prowadzącego grupę.
  • Placówka może rozszerzać ofertę usług opiekuńczych, edukacyjnych, wychowawczych              i rekreacyjnych, w zależności od potrzeb środowiska i możliwości organizacyjnych                             i bazowych placówki.
  • Przedszkole może współpracować z innymi usługowymi placówkami kulturalno-oświatowymi w celu realizacji oferty dodatkowych form edukacyjno-kulturalnych.
  • Dodatkowa oferta opiekuńcza, edukacyjna, wychowawcza i rekreacyjna przedszkola skierowana jest do dzieci w wieku od 2,5 roku do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat, zarówno zapisanych do oddziałów przedszkolnych na rok szkolny, jak również dzieci spoza placówki oraz do ich rodziców.
  • Realizacja dodatkowej oferty opiekuńczej, edukacyjnej, wychowawczej i rekreacyjnej dla dzieci i ich rodziców może być organizowane w czasie pracy przedszkola a także w dni wolne od pracy, według zapotrzebowania środowiska lokalnego i możliwości organizacyjnych przedszkola.
  • Przedszkole zastrzega sobie prawo do wykorzystywania wizerunku swoich wychowanków oraz ich imienia i wieku w publikacjach dotyczących przedszkola (strona internetowa, media społecznościowe takie jak Facebook, foldery, artykuły prasowe itp.) a za zgodą rodziców również nazwiska dziecka w szczególności w związku z odnoszonymi przez przedszkole czy poszczególnych wychowanków sukcesami.

§ 16

  1. Przedszkole współpracuje z innymi instytucjami oświatowymi w Polsce i za granicą, takimi jak: przedszkola, szkoły podstawowe, uczelnie wyższe, poradnie psychologiczno – pedagogiczne, ośrodki doskonalenia nauczycieli dając możliwość wymiany doświadczeń zawodowych oraz tworząc bazę ćwiczeniową dla studentów kierunków pedagogicznych oraz uwzględniając wolontariat jako formę praktyk pedagogicznych.
  • Przedszkole może współpracować z instytucjami lokalnymi w celu organizowania działań mających na celu integrację lokalnej społeczności i promocję placówki.

§ 17

Wszystkie dzieci zapisane do oddziałów przedszkolnych korzystają z czterech posiłków dziennie:

  1. I śniadania,
  2. II śniadania,
  3. obiadu,
  4. podwieczorku.

§ 18

  1. W trosce o prawidłowy rozwój psychoruchowy oraz przebieg wychowania i kształcenia dzieci w przedszkolu przestrzega się proporcji zagospodarowania czasu dzieciom w rozliczeniu tygodniowym zgodnie z wytycznymi podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
  • Codzienną organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia, ustalony przez dyrektora przedszkola, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców.
  • Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel, któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb                  i zainteresowań dzieci.

§ 19

Do realizacji celów statutowych przedszkola placówka posiada:

  • cztery sale do prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych,
  • salę gimnastyczną,
  • jadalnię,
  • toalety dla dzieci i dorosłych,
  • salę do zajęć integracji sensorycznej
  • salki terapeutyczne
  • szatnię dla dzieci,
  • kuchnię i zaplecze kuchenne,
  • pomieszczenia administracyjne,
  • pomieszczenia socjalne,
  • ogród i plac zabaw wyposażony w piaskownice oraz sprzęt sportowy.

§ 20

  1. Zarówno budynek jak i teren przedszkola jest monitorowany.  
  • Zapis z monitoringu może być wykorzystany przez dyrektora przedszkola do uzyskania informacji o sytuacjach dydaktyczno – wychowawczych lub związanych z bezpieczeństwem osób przebywających na terenie przedszkola.
  • Dostęp do obrazu mają wyłącznie osoby upoważnione przez dyrektora przedszkola.

§ 21

  1. Pracownicy przedszkola nie stosują wobec dziecka żadnych zabiegów lekarskich poza nagłymi przypadkami ratującymi zdrowie i życie dziecka oraz wynikającymi z konieczności udzielenia dziecku pierwszej pomocy.
  • W wyjątkowych sytuacjach spowodowanych przewlekłą chorobą dziecka rodzice muszą porozumieć się z dyrektorem przedszkola w przedmiotowej sprawie i uzyskać zgodę na działania mające na celu umożliwienie pobyt dziecka w warunkach przedszkolnych.
  • Decyzja dyrektora jest ostateczna i wiążąca zarówno dla rodziców jak i pracowników przedszkola.
  • Przedszkole zastrzega sobie prawo do systematycznej kontroli stanu higieny dziecka oraz pomiaru ciepłoty ciała z wykorzystaniem termometru zbliżeniowego.

ROZDZIAŁ V
Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola

§ 22

  1. Dyrektor, w miarę aktualnych potrzeb placówki, zatrudnia w przedszkolu: wicedyrektora, nauczycieli wychowania przedszkolnego, specjalistów, terapeutów oraz pracowników administracji i obsługi, których liczba dostosowana jest do ilości dzieci objętych opieką.
  • Pracownicy pedagogiczni, administracji i obsługi zatrudniani są na podstawie umowy o pracę, w oparciu o przepisy prawa pracy lub inną umowę cywilno-prawną.
  • Prawa i obowiązki a także zasady zatrudniania i wynagradzania wicedyrektora oraz pracowników przedszkola określa regulamin pracy i regulamin wynagradzania.

§ 23

  1. Dyrektor przedszkola powierza pracę w oddziale przedszkolnym przynajmniej jednemu nauczycielowi.
  • Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i dydaktycznej wskazane jest aby nauczyciel prowadził pracę dydaktyczno-wychowawczą w oddziale przez cały cykl edukacyjny dzieci.
  • Warunkiem zatrudnienia na stanowisku nauczyciela jest posiadanie udokumentowanych kwalifikacji pedagogicznych, zgodnie z wymogami przepisów prawa oświatowego.
  • Nauczyciel ma obowiązek:
  1. znać i przestrzegać postanowień niniejszego statutu oraz regulaminów o charakterze wewnętrznym a także obowiązujących w placówce szczególnych środków ochrony przeciwdziałających zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym oraz szczególnych środków ochrony małoletnich,
  1. znać i stosować wymogi podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych w zakresie           I etapu edukacyjnego,
  • prowadzić pracę opiekuńczą i wychowawczo-dydaktyczną w oparciu o przygotowany pisemnie plan pracy, diagnozę dziecka, wybrane przez siebie i dopuszczone do stosowania przez dyrektora programy wychowania przedszkolnego,
  • dbać o wysoką jakość świadczonej pracy odpowiadając za jej poziom,
  • otaczać indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków, wspierając jego rozwój psychofizyczny, rozwijając zdolności i zainteresowania, utrzymując ścisły kontakt z ich rodzicami, innymi pracownikami przedszkola a także specjalistami z poza placówki w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych,
  • dbać o  życie, zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych mu dzieci przez cały czas pobytu dziecka w przedszkolu, kształtując w nich czynną postawę wobec własnego zdrowia i bezpieczeństwa,
  • opracowywać i systematycznie realizować indywidualny program wspomagania             i korygowania rozwoju każdego dziecka,
  • opracować i realizować indywidualny plan działań wspierających rozwój dziecka uzdolnionego,
  • niezwłocznie informować dyrektora przedszkola o konieczności objęcia dziecka pomocą psychologiczno – pedagogiczną,
  1. uczestniczyć (w razie potrzeby) w procesie planowania i realizacji określonych form udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej, w tym w pracach zespołu powołanego przez dyrektora do opracowania dla dziecka indywidualnego planu edukacyjno – terapeutycznego tzw. IPET lub/i planu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka tzw. WWRD,
  • prowadzić porady, konsultacje, warsztaty, szkolenia i inne formy dla rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola,
  • współpracować z rodzicami/prawnymi opiekunami dziecka w celu intensyfikowania prawidłowego rozwoju emocjonalnego i intelektualnego dziecka oraz realizacji przez niego jego praw i obowiązków,
  • systematycznie doskonalić swój warsztat pracy poprzez uczestnictwo w szkoleniach organizowanych w przedszkolu i poza placówką,
  • stosować nowoczesne, skuteczne i atrakcyjne dla dzieci formy i metody pracy podnosząc tym samym jakość i efektywność procesy wychowawczego                                 i dydaktycznego,
  • rzetelnie i systematycznie prowadzić dokumentację pedagogiczną zgodnie                         z obowiązującymi w przedszkolu zasadami i przechowywać ją w placówce w miejscu do tego przeznaczonym,
  • informować osobę wyznaczoną przez dyrektora o nagłej nieobecności w pracy              w terminie umożliwiającym zorganizowanie niezbędnych zastępstw oraz o miejscu przechowywania opracowanego przez siebie planu pracy na najbliższy okres tak by umożliwić sprawną jego kontynuację przez osoby zastępujące,
  • wykonywać polecenia wicedyrektora i osoby upoważnionej przez dyrektora do realizacji określonych zadań,
  • rzetelnie wykonywać wszystkie zadania zawarte w szczegółowym zakresie obowiązków, określonym przez dyrektora przedszkola, którego odpis przechowywany jest w aktach osobowych pracownika oraz innych zadań, jeżeli zostały one zlecone       i są związane z prawidłową organizacją pracy przedszkola.
  • Nauczyciel ma prawo do:
  1. dokształcania i doskonalenia zawodowego,
  • bezpłatnego uczestnictwa w warsztatach i szkoleniach organizowanych przez przedszkole,
  • realizacji ścieżki awansu zawodowego,
  • oceny pracy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego,
  • korzystania nieodpłatnie z pomocy psychologiczno – pedagogicznej organizowanej            w przedszkolu, polegającej na wspieraniu nauczyciela w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych w pracy z dziećmi,
  • korzystania z literatury, pomocy dydaktycznych, sprzętu  dostępnych w placówce,
  • korzystania z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora, Rady Pedagogicznej, metodyka oraz wyspecjalizowanych poradni i instytucji,
  • wyboru programów wychowania przedszkolnego lub tworzenia i realizacji własnych, zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa oświatowego.

§ 24

Podstawowymi zadaniami pracowników administracji i obsługi jest:

  1. znajomość i stosowanie postanowień niniejszego statutu, regulaminów o charakterze wewnętrznym a także obowiązujących w placówce szczególnych środków ochrony przeciwdziałających zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym oraz szczególnych środków ochrony małoletnich,
  • dbałość o sprawne działanie placówki jako instytucji publicznej, utrzymanie ładu i czystości w budynku i otoczeniu przedszkola,
  • dbałość o zdrowie, bezpieczeństwo i dobre samopoczucie wszystkich wychowanków przedszkola,
  • współpraca z nauczycielami w zakresie opieki i wychowania dzieci,
  • rzetelne wykonywanie wszystkich zadań zawartych w szczegółowym zakresie obowiązków, określonym przez dyrektora przedszkola, którego odpis przechowywany jest w aktach osobowych pracownika oraz innych zadań, jeżeli zostały one zlecone przez dyrektora i są związane z prawidłową organizacją pracy przedszkola.

§ 25

Szczegółowe zakresy czynności służbowych oraz przydział obowiązków pracowników przedszkola, zatrudnianych specjalistów i terapeutów określone są indywidualnym zakresem obowiązków służbowych, który przechowywany jest w aktach osobowych.

ROZDZIAŁ VI
Rodzice i wychowankowie przedszkola

§ 26

  1. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w celu skutecznego oddziaływania edukacyjnego i wychowawczego na dziecko, i określania drogi jego indywidualnego rozwoju.
  • Formy współdziałania to:
  1. zebrania ogólne i grupowe,
  • kontakty indywidualne z dyrektorem i nauczycielami,
  • zajęcia otwarte,
  • spotkania ze specjalistami, np. psychologiem, pedagogiem, lekarzem itp.
  • imprezy i uroczystości przedszkolne połączone z prezentacją umiejętności artystycznych dzieci,
  • warsztaty dla rodziców,
  • pisemne informacje o rozwoju dziecka w formie listów i opinii,
  • gazetki informacyjne dla rodziców,
  1. wycieczki,
  • spotkania integracyjne, festyny,
  • inne formy stosowane w pedagogice.
  • Rodzice mają prawo do:
  1. uznania ich prymatu jako „pierwszych nauczycieli” swoich dzieci,
  • wychowywania swoich dzieci w duchu tolerancji i zrozumienia dla innych, bez dyskryminacji wynikającej z koloru skóry, rasy, narodowości, wyznania, płci oraz pozycji społecznej czy materialnej,
  • znajomości założeń i zadań wynikających z realizacji programu wychowania przedszkolnego w danym oddziale i programu rozwoju przedszkola oraz poziomu gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej,
  • uzyskiwania od nauczyciela rzetelnej informacji na temat rozwoju swojego dziecka, postępów edukacyjnych, wychowawczych, prezentowanych postaw społecznych,
  • wyrażania i przekazywania organowi prowadzącemu przedszkole opinii na temat pracy przedszkola,
  • wyrażania opinii na temat programów realizowanych przez przedszkole oraz realizacji nowych rozwiązań pedagogicznych w pracy z dziećmi (innowacje pedagogiczne),
  • uzyskiwania od nauczycieli porad i wskazówek odnośnie przyczyn trudności wychowawczych i sposobów udzielania dziecku wsparcia,
  • otrzymywania pomocy pedagogicznej, psychologicznej oraz innej, zgodnej z ich potrzebami w miarę możliwości przedszkola,
  1. wzbogacania ceremoniału i zwyczajów przedszkola w oparciu o tradycje środowiska i regionu,
  • udziału we wspólnych spotkaniach z okazji uroczystości przedszkolnych, imprez, wycieczek, spacerów, wyjść do kina, teatru i innych,
  • zgłaszania dyrektorowi przedszkola i realizacji, za jego zgodą, własnych pomysłów związanych z zagospodarowaniem, aranżacją wnętrz i otoczenia przedszkola,
  • zgłaszania dyrektorowi opinii na temat żywienia, wypoczynku, organizacji zabaw i zajęć oraz poziomu prowadzonych zajęć dodatkowych, a także własnych propozycji zajęć dodatkowych oraz dodatkowej oferty opiekuńczej, edukacyjnej, wychowawczej i rekreacyjnej przedszkola,
  • udziału w pracach Rady Rodziców i Teatralnego Koła Rodziców,
  • ubezpieczenia swoich dzieci, za pośrednictwem przedszkola, od następstw nieszczęśliwych wypadków, ponosząc jednocześnie koszty tego ubezpieczenia,
  • wyboru zajęć dodatkowych i terapeutycznych oraz zajęć proponowanych w ramach dodatkowej oferty opiekuńczej, wychowawczej, edukacyjnej i rekreacyjnej przedszkola.
  • Rodzice mają obowiązek:
  1. znać i przestrzegać postanowień niniejszego statutu w obszarach ich dotyczących           a także w obowiązujących w placówce szczególnych środkach ochrony przeciwdziałających zagrożeniom na tle seksualnym oraz szczególnych środkach ochrony małoletnich,
  • ściśle współpracować z nauczycielem prowadzącym grupę w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych i ustalania drogi indywidualnego rozwoju,
  • zapewnić regularne uczęszczanie na zajęcia dydaktyczno-wychowawcze dziecku podlegającemu obowiązkowi przedszkolnemu i w jego przypadku usprawiedliwiać nieobecności na zajęciach dydaktycznych trwające ponad trzy dni,
  • przyprowadzać i odbierać dziecko z placówki – przez rodziców lub pisemnie upoważnioną przez nich osobę, zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo,  (pisemne upoważnienie zawierające imię, nazwisko, numer dowodu tożsamości osoby upoważnionej oraz podpis rodzica, rodzic składa u dyrektora bądź nauczyciela prowadzącego grupę; osoba upoważniona zobowiązana jest, na prośbę pracownika przedszkola, okazać przy odbiorze dziecka dowód tożsamości; rodzice przejmują pełną odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego przez upoważnioną przez siebie osobę),
  • przyprowadzać do przedszkola wyłącznie dzieci zdrowe, jak również przedstawiać na prośbę dyrektora lub nauczyciela zaświadczenie lekarskie lub oświadczenie  potwierdzające, iż dziecko jest zdrowe i może uczęszczać do przedszkola                         w przypadkach wzbudzających u pracowników placówki podejrzenia o występującej chorobie dziecka, np. utrzymujący się kaszel, katar, wysypka, biegunka, stan podgorączkowy, ogólne złe samopoczucie psychofizyczne i inne oraz po spowodowanej chorobą nieobecności trwającej ponad pięć dni,
  • odbierać dziecko niezwłocznie w przypadku otrzymania informacji od pracowników przedszkola o stwierdzonej u dziecka chorobie lub złym samopoczuciu uniemożliwiającym mu funkcjonowanie w warunkach przedszkolnych lub                       w przypadku stwierdzenia przez pracowników przedszkola u dziecka sytuacji zdrowotnej mogącej mieć szkodliwy wpływ na inne dzieci,
  • niezwłocznie zawiadamiać o zatruciach pokarmowych i wykrytych u dziecka chorobach zakaźnych a także zgłaszać nauczycielowi niedyspozycje dziecka zarówno fizyczne jak i psychiczne,
  • uczestniczyć w zebraniach i innych formach współdziałania przedszkola i rodziny dziecka, mających na celu właściwy przepływ informacji oraz wypracowanie wspólnych działań edukacyjnych i wychowawczych,
  1. na bieżąco informować nauczyciela o zmianach danych osobowych, adresu zamieszkania, telefonu kontaktowego, adresu email,
  • śledzić na bieżąco informacje przesyłane przez placówkę, poprzez dedykowaną platformę informacyjną  lub umieszczone na tablicy ogłoszeń,
  • terminowo uiszczać odpłaty, zgodnie z zawartą umową cywilno-prawną,
  • respektować uchwały Rady Pedagogicznej i postanowienia Rady Rodziców podjęte    w ramach ich kompetencji,
  • zaopatrzyć dziecko w odpowiednie ubranie i obuwie umożliwiające dziecku komfort i bezpieczeństwo w trakcie zabawy, nauki i pracy oraz codzienny pobyt na świeżym powietrzu niezależnie od warunków pogodowych oraz przebranie dziecka w razie problemów fizjologicznych,
  • odbierać dziecko w godzinach funkcjonowania przedszkola lub ponosić koszty pobytu dziecka w placówce po godzinach funkcjonowania, w wysokości określonej                   w umowie cywilno-prawnej,
  • dbać o dobre imię i renomę placówki w środowisku lokalnym,
  • z szacunkiem odnosić się do wszystkich pracowników przedszkola.

§ 27

  1. Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 2,5 lat do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat.
  • Dzieci obywają w przedszkolu roczne przygotowanie przedszkolne w wieku określonym                w aktualnie obowiązujących przepisach prawa oświatowego.
  • Dziecko któremu odroczono realizację obowiązku szkolnego może uczęszczać do placówki nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończy          9 lat.
  1. właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznego, uwzględniającego zasady higieny pracy umysłowej,
  • akceptacji takim jaki jest,
  • ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej czy zaniedbania ze strony dorosłych,
  • poszanowania godności i własności osobistej,
  • indywidualnego procesu i własnego tempa rozwoju,
  • zabawy i wyboru towarzyszy zabawy,
  • aktywnego kształtowania kontaktów społecznych i otrzymania w tym pomocy,
  • życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie dydaktycznym                                        i wychowawczym,
  1. różnorodnego, bogatego w bodźce i poddającego się procesom twórczym otoczenia,
  • pomocy i ochrony przy pokonywaniu przeżyć związanych z przykrymi i dotkliwymi zdarzeniami.
  • Do obowiązków dziecka należy:
  1. zgodne współżycie z rówieśnikami, przestrzeganie zasad i norm ustalonych                        i obowiązujących w grupie przedszkolnej,
  • dbanie o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i rówieśników,
  • każdorazowe zgłaszanie nauczycielowi konieczności oddalenia się poza wyznaczony przez nauczyciela teren zabawy (salę zabaw, ogród przedszkolny),
  • informowanie nauczyciela o problemach fizjologicznych,
  • poszanowanie zabawek, pomocy dydaktycznych, sprzętu sportowego w budynku                   i ogrodzie przedszkolnym a także zwracanie zabawek pożyczonych z przedszkola lub od kolegów,
  • słuchanie i wykonywanie poleceń a także odnoszenie się z szacunkiem do wszystkich pracowników przedszkola.

ROZDZIAŁ VII
Zasady rekrutacji i skreślania dziecka z listy wychowanków

§ 28

  1. Przyjęcie dziecka do przedszkola na rok szkolny następuje na podstawie umowy cywilno-prawnej o świadczeniu usług opiekuńczo – wychowawczo – dydaktycznych, zawartej pomiędzy stronami tj. przynajmniej jednym z rodziców dziecka  a dyrektorem przedszkola i złożeniu w placówce karty zgłoszenia zawierającej pełne dane osobowe dzieci i rodziców, podpisanej przez co najmniej jednego z nich.
  • Umowę uznaje się za zawartą po jej podpisaniu przez obie strony oraz uiszczeniu przez rodziców opłaty wynikającej z warunków umowy.
  • Przyjęcie dziecka do przedszkola może nastąpić również w trakcie całego roku szkolnego                  w miarę wolnych miejsc.
  • Rozwiązanie umowy, o której mowa w § 28.1 niniejszego statutu, następuje w przypadkach przewidzianych umową.
  • Rozwiązanie umowy przez jedną ze stron jest jednoznaczne ze skreśleniem dziecka z listy wychowanków przedszkola.

§ 29

  1. Dziecko może być skreślone z listy wychowanków przez dyrektora przedszkola                                   w szczególności gdy rodzice:
  1. nie przestrzegają postanowień obowiązującego w przedszkolu statutu,
  • nie wywiązują się z obowiązku terminowego regulowania opłat obowiązujących           w placówce na zasadach określonych w niniejszym statucie i zawartej umowie cywilno – prawnej,
  • zataili informacje o stanie zdrowia fizycznego lub psychicznego dziecka, mające wpływ na prawidłowy proces dydaktyczno – wychowawczy i bezpieczeństwo innych dzieci w przedszkolu,
  • nie zgłosili dyrektorowi lub nauczycielowi prowadzącemu grupę powodu nieobecności dziecka trwającej ponad 14 dni,
  • nastąpił brak współpracy pomiędzy rodzicami a pracownikami pedagogicznymi przedszkola w kwestii rozwiązywania problemów powstałych w procesie edukacji i wychowania dziecka,
  • dziecko swoim zachowaniem zagraża zdrowiu i bezpieczeństwu innych dzieci,
  • dziecko nagminnie łamie swoje obowiązki wynikające z postanowień niniejszego statutu,
  • rodzic podejmuje działania szkodzące wizerunkowi placówki w środowisku lub wpływające destrukcyjnie na współdziałanie wszystkich członków społeczności przedszkola.
  • W przypadku podjęcia przez dyrektora decyzji o skreśleniu dziecka z listy wychowanków nie obowiązuje termin wynikający z umowy cywilno-prawnej, o której mowa w § 28.1 niniejszego statutu.
  • Pisemną decyzję dyrektora o skreśleniu dziecka z listy wychowanków przedszkola przekazuje się rodzicom lub przesyła na adres podany przez nich do wiadomości przedszkola.
  • Od decyzji dyrektora służy rodzicom odwołanie w ciągu 7 dni od daty otrzymania decyzji do organu prowadzącego przedszkole.
  • Decyzja organu prowadzącego przedszkole jest ostateczna.

ROZDZIAŁ VIII
Źródła finansowania placówki i zasady odpłatności

§ 30

  1. Działalność przedszkola finansowana jest z następujących źródeł:
  1. dotacji wynikającej z prawa oświatowego, udzielanej przez Gminę Dobra, proporcjonalnie do liczby przyjętych dzieci zamieszkujących gminę Dobra,
  • dotacji wynikającej z prawa oświatowego udzielanej przez gminy ościenne za pośrednictwem Gminy Dobra, proporcjonalnie do liczby przyjętych dzieci zamieszkujących gminy ościenne,
  • opłat wnoszonych przez rodziców dzieci zapisanych do przedszkola,
  • opłat wnoszonych przez uczestników korzystających z dodatkowej oferty opiekuńczej, edukacyjnej, wychowawczej i rekreacyjnej przedszkola,
  • darowizn,
  • opłat wnoszonych przez pracowników korzystających z wyżywienia,
  • innych źródeł takich jak np. środków unijnych, festynów, kiermaszy, zbiórek surowców wtórnych.
  • Dotacje oświatowe uzyskane od gmin są przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań placówki w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej i mogą być wykorzystane wyłącznie na pokrycie wydatków bieżących przedszkola.
  • Wysokość opłat, szczegółowe zasady ich dokonywania, możliwość ewentualnych zniżek np. na drugie i kolejne dziecko uczęszczające w tym samym czasie do przedszkola, wysokość opłaty za nieterminowe wpłaty oraz pobyt dziecka w placówce po ustalonych godzinach pracy oraz inne ustala dyrektor placówki w drodze kalkulacji i podaje do wiadomości rodziców w umowie cywilno – prawnej lub aneksie do już obowiązującej umowy.

§ 31

  1. Odpłatność rodziców za pobyt dziecka w przedszkolu składa się z:
  1. czesnego,
  2. opłaty za wybrane przez rodziców za zajęcia dodatkowe lub terapeutyczne,
  3. opłat za dodatkową ofertę usług opiekuńczych, edukacyjnych, wychowawczych              i rekreacyjnych.
  • W ramach czesnego i należnej dotacji oświatowej lub innych pozyskanych przez placówkę środków dziecko uczestniczy we wszystkich zajęciach dydaktyczno – wychowawczych realizowanych przez nauczyciela prowadzącego grupę przedszkolną, mających na celu pełną realizację założeń aktualnie obowiązującej podstawy programowej wychowania przedszkolnego, zajęciach wspomagających, terapeutycznych i specjalistycznych wynikających z indywidualnego programu edukacyjno – terapeutycznego oraz w nauce  języka obcego nowożytnego, w zajęciach muzyczno – rytmicznych a także ma zapewnione całodniowe, miesięczne wyżywienie.
  • Opłata za czesne:
  1. nie podlega zwrotowi w przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu, poza stawką żywieniową, która zwracana jest za każdy dzień nieobecności dziecka w przedszkolu jeśli nieobecność dziecka zostanie zgłoszona w danym dniu do godziny 9:30; odliczenie to jest uwzględniane przy wyliczeniu opłaty za następny miesiąc rozliczeniowy,
  • obowiązuje do końca roku kalendarzowego od  daty podpisania umowy a po upływie tego okresu podlega automatycznemu podwyższeniu o wskaźnik inflacji podany przez GUS bez konieczności aneksowania umowy,
  • w przypadku znacznego wzrostu kosztów bieżących placówki (w szczególności media, płaca minimalna, art. spożywcze) może ulec zmianie w trakcie trwania umowy w oparciu o aneks zawarty między stronami umowy,
  • należy ją uiszczać do 5. dnia każdego miesiąca „z góry” na konto placówki lub regulować w kasie na terenie przedszkola,
  • nie jest naliczana w okresie ogłoszonej przez dyrektora przerwy wakacyjnej.
  • Opłaty za zajęcia dodatkowe i terapeutyczne:
  1. należy uiszczać do 5. dnia każdego miesiąca „z góry” na konto placówki lub regulować w kasie na terenie przedszkola, chyba że rozliczenie za nie następuje poprzez wystawienie rachunku jednorazowego, wówczas opłatę należy uregulować     w terminie 5. dni od dnia wystawienia rachunku,
  • nie nalicza się w okresie wakacyjnym (lipiec-sierpień).
  • Opłaty za zajęcia z dodatkowej oferty opiekuńczej, edukacyjnej, wychowawczej                                   i rekreacyjnej przedszkola uczestnicy regulują w dniu, w którym skorzystali z danej formy.
  • Jako datę zapłaty przyjmuje się datę wpływu środków na rachunek bankowy placówki bądź do kasy przedszkola.
  • W przypadku zaległości w opłatach trwającej powyżej jednego miesiąca od terminu ustalonego w niniejszym statucie, dyrektor przedszkola powiadamia pisemnie rodziców            o wysokości należności wraz z karą umowną i wyznacza   siedmiodniowy termin na uregulowanie zaległości. Po tym terminie dziecko może być skreślone z listy dzieci uczęszczających w trybie natychmiastowym.

ROZDZIAŁ IX
Postanowienia końcowe

§ 32

  1. Ilekroć w statucie jest mowa o rodzicach dziecka dotyczy to również osób uprawnionych do reprezentacji dziecka, w szczególności opiekunów prawnych, a także osób upoważnionych pisemnie przez rodziców do sprawowania, również czasowej, opieki nad dzieckiem;
  • Statut obejmuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkola.
  • Dla zapewnienia wszystkim zainteresowanym dostępu do statutu zostaje on:
  1. zamieszczony na stronie internetowej przedszkola,
  2. udostępniany na prośbę zainteresowanych przez dyrektora lub jego zastępcę.
  • Zmian w statucie może dokonywać wyłącznie organ prowadzący.
  • W placówce oprócz statutu obowiązują regulaminy o charakterze wewnętrznym zapisy których nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu oraz szczególne środki ochrony przeciwdziałające zagrożeniem przestępczością na tle seksualnym oraz szczególne środki ochrony małoletnich.
  • Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
  • Zasady gospodarki finansowej i materiałowej regulują odrębne przepisy.
  • Przedszkole posiada swoje logo i papier firmowy.
  • Prowadzenie przedszkola ma charakter działalności oświatowej lecz przedszkole może prowadzić również działalność gospodarczą na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
  1. W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie odpowiednie przepisy Kodeksu pracy i Kodeksu cywilnego.
  1. Niniejszy statut obowiązuje od 01 stycznia 2025r.

Opracowała:

Małgorzata Błaszkiewicz
Dyrektor przedszkola