REGULAMIN ORGANIZACYJNY
NIEPUBLICZNEGO ŻŁOBKA
o nazwie
Strefa Kreatywnego Rozwoju Małego Człowieka
„Nasza bajka” w Bezrzeczu.
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Strefa Kreatywnego Rozwoju Małego Człowieka „Nasza bajka” jest niepublicznym żłobkiem w rozumieniu ustaw wymienionych w § 2 niniejszego regulaminu.
2. Regulamin organizacyjny niepublicznego żłobka o nazwie Strefa Kreatywnego Rozwoju Małego Człowieka „Nasza bajka” zwany dalej „regulaminem” określa organizację wewnętrzną i zasady działania oraz zakres spraw załatwianych przez działy organizacyjne żłobka.
3. Ilekroć w regulaminie jest mowa o rodzicach, rozumie się przez to także opiekunów prawnych oraz inne osoby, którym sąd powierzył sprawowanie opieki nad dzieckiem.
4. Ilekroć w dalszej części regulaminu jest mowa o żłobku, należy przez to rozumieć Strefę Kreatywnego Rozwoju Małego Człowieka „Nasza bajka” w Bezrzeczu.
5. Podmiotem prowadzącym żłobek jest „Nasza bajka” Małgorzata Błaszkiewicz.
6. Siedziba żłobka znajduje się pod adresem: 71 – 220 Bezrzecze,
ul. Aloesowa 17, gmina Dobra, województwo Zachodniopomorskie.
§ 2
Żłobek działa na podstawie:
1. Ustawy z dnia 4 lutego 2011r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z dnia 3 marca 2011r.)- tekst jednolity (Dz.U. 2018 poz. 603 z dnia 06.03.2018r.)
2. Rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 8 grudnia 2017r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych jakie musi spełniać lokal, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy (Dz. U. z dnia 20 grudnia 2017r. poz. 2379).
3. Statutu żłobka.
4. Niniejszego regulaminu organizacyjnego żłobka.
5. Wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych prowadzonego przez Wójta Gminy Dobra nr 1/2020(17671/Z).
§ 3
Żłobek używa pieczęci:
Strefa Kreatywnego Rozwoju Małego Człowieka
„Nasza bajka”
Małgorzata Błaszkiewicz
ul. Aloesowa 17, 71- 220 Bezrzecze
NIP 852-187-31-43.
§ 4
1. Cele i zadania żłobka określa statut żłobka.
2. Struktura organizacyjna żłobka określona jest w niniejszym regulaminie.
ROZDZIAŁ II
Organizacja żłobka
§ 5
Funkcjonowanie żłobka opiera się na zasadzie jednoosobowego kierownictwa, służbowego podporządkowania, podziale czynności służbowych i indywidualnej odpowiedzialności za wykonywanie powierzonych zadań.
§ 6
1. Żłobek jest czynny od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.00 do 17.00 przez 12 miesięcy w roku z możliwą przerwą w okresie wakacji, która może trwać od dwóch tygodni do jednego miesiąca w zależności od bieżących potrzeb remontowych lub organizacyjnych placówki.
2. W przypadkach podyktowanych wystąpieniem awarii, brakiem technologicznych możliwości zakończenia prac remontowych lub wymaganym okresem karencji materiałów budowlanych czy środków chemicznych niezbędnych do przeprowadzenia wymaganych prac remontowych, dopuszcza się możliwość zmiany terminu lub przedłużenia przerwy w funkcjonowaniu placówki.
3. Coroczny wakacyjny termin przerwy w pracy placówki ustala dyrektor i podaje go do wiadomości rodziców.
4. Jeżeli pomiędzy dniami ustawowo wolnymi od pracy przypada jeden dzień roboczy, dyrektor placówki zastrzega sobie możliwość zamknięcia na ten dzień żłobka, o czym informuje rodziców na początku roku szkolnego.
5. Placówka nie ponosi odpowiedzialności za przerwy w wykonywaniu usługi wobec dzieci i ich rodziców w sytuacjach niezależnych od placówki np. spowodowanych przez dostawców mediów lub działaniem siły wyższej.
§ 7
1. Na czele żłobka stoi dyrektor, który kieruje jego działalnością, reprezentuje żłobek na zewnątrz i jest za niego odpowiedzialny.
2. Dyrektor kieruje pracą żłobka przy pomocy swojego zastępcy lub asystenta.
3. Szczegółowe zadania dla poszczególnych stanowisk pracy określą zakresy obowiązków przechowywane w aktach osobowych.
4. Liczba zatrudnionych pracowników dostosowana jest do ilości dzieci objętych opieką z zastrzeżeniem, iż jeden opiekun może sprawować opiekę nad maksymalnie ośmiorgiem dzieci, a w przypadku gdy w grupie znajduje się dziecko niepełnosprawne, dziecko wymagające szczególnej opieki lub dziecko, które nie ukończyło pierwszego roku życia maksymalnie nad pięciorgiem dzieci.
5. Wszyscy pracownicy żłobka działają w zakresie spraw powierzonych przez dyrektora i ponoszą przed nim odpowiedzialność.
6. Pracownicy żłobka zatrudniani są na podstawie umowy o pracę, w oparciu o przepisy prawa pracy lub inną umowę cywilno- prawną.
7. Żłobek może również współpracować z podmiotami zewnętrznymi w zakresie usług dodatkowych (obsługa administracyjna, księgowa, finansowa, usługi porządkowe) lub wzbogacających ofertę placówki (przedstawienia teatralne, dodatkowe zajęcia dydaktyczne, rekreacyjne, integracyjne, badania lekarskie, poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne, diagnozy specjalistyczne) i inne, a także uczelniami (praktyki studenckie, staże) i innymi placówkami oświatowymi.
ROZDZIAŁ III
Personel żłobka
§ 8
Dyrektorem żłobka może być osoba, która posiada wykształcenie wyższe, i co najmniej 3 lata doświadczenia w pracy z dziećmi albo co najmniej średnie wykształcenie oraz 5 lat doświadczenia w pracy z dziećmi.
§ 9
1. Opiekunem w żłobku może być osoba posiadająca kwalifikacje:
1) pielęgniarki, położnej, opiekunki dziecięcej, nauczyciela wychowania przedszkolnego, nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej lub pedagoga opiekuńczo- wychowawczego, pedagoga społeczno- wychowawczego, pedagoga wczesnoszkolnej edukacji, terapeuty pedagogicznego lub
2) która ukończyła studia podyplomowe na kierunku lub specjalności: wczesne wspomaganie rozwoju, wspomaganie rozwoju dzieci w ramach pomocy psychologiczno- pedagogicznej w żłobkach i przedszkolach, edukacja prorozwojowa, pedagogika małego dziecka, psychologia dziecięca, psychologia wspierania rozwoju i kształcenia lub psychologia wychowawcza.
2. Opiekunem w żłobku może być również osoba, która odbyła nie wcześniej niż 2 lata przed podjęciem zatrudnienia jako opiekun szkolenie z udzielania dziecku pierwszej pomocy oraz posiada co najmniej wykształcenie:
1) wyższe na dowolnym kierunku, którego program obejmuje zagadnienia związane z opieką nad małym dzieckiem lub jego rozwojem i odbyła 80- godzinne szkolenie w celu uaktualnienia i uzupełnienia wiedzy oraz umiejętności lub
2) średnie lub średnie branżowe oraz:
a) co najmniej roczne doświadczenie w pracy z dziećmi w wieku do lat 3 lub
b) przed zatrudnieniem jako opiekun w żłobku odbyła 280 godzinne szkolenie, z czego co najmniej 80 godzin w formie zajęć praktycznych, polegających na sprawowaniu opieki nad dzieckiem pod kierunkiem opiekuna o którym mowa w § 9 pkt 1.
3. Jeżeli osoba, o której mowa w §9 pkt 2.2 lit.a nie pracowała z dziećmi do lat 3 przez okres co najmniej 6 miesięcy bezpośrednio przed objęciem zatrudnienia jako opiekun, zobowiązana jest w ciągu 6 miesięcy od rozpoczęcia pracy na stanowisku opiekuna odbyć 80 – godzinne szkolenie w celu uaktualnienia i uzupełnienia wiedzy oraz umiejętności.
§ 10
Przy zapewnieniu opieki nad dziećmi w żłobku można korzystać z pomocy wolontariuszy, którzy przed rozpoczęciem świadczenia pracy, zobowiązani są do odbycia szkolenia z udzielenia dziecku pierwszej pomocy chyba że posiadają kwalifikacje określone w §9 pkt 1-2.
§ 11
Dyrektorem żłobka, opiekunem, pielęgniarką, położną oraz wolontariuszem lub inna osobą zatrudnioną do wykonywania pracy lub świadczenia usług w żłobku może być osoba, która:
1) daje rękojmię należytego sprawowania opieki nad dziećmi,
2) nie jest i nie była pozbawiona władzy rodzicielskiej oraz władza rodzicielska nie została jej zawieszona ani ograniczona,
3) wypełnia obowiązek alimentacyjny, w przypadku gdy taki obowiązek został nałożony na podstawie tytułu wykonawczego pochodzącego lub zatwierdzonego przez sąd,
4) nie została skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne,
5) nie figuruje w bazie danych Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym z dostępem ograniczonym.
§ 12
Pracownicy żłobka mają obowiązek:
1) znać i przestrzegać zapisy zawarte w statucie żłobka oraz regulaminach o charakterze wewnętrznym, szczególnie regulaminie organizacyjnym żłobka oraz regulaminie pracy a także obowiązujących w placówce szczególnych środkach ochrony przeciwdziałających zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym oraz szczególnych środkach ochrony małoletnich,
2) prowadzić i dokumentować obserwację pedagogiczną swoich wychowanków,
3) systematycznie i rzetelnie informować rodziców o podejmowanych zadaniach opiekuńczo – wychowawczo – dydaktycznych, współpracować z nimi w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych, udzielać im porad na miarę swojej wiedzy i umiejętności,
4) współpracować z rodzicami w realizacji ich praw i obowiązków określonych w statucie żłobka,
5) systematycznie doskonalić swój warsztat pracy i podnosić jakość świadczonych usług poprzez stosowanie nowoczesnych, skutecznych i atrakcyjnych dla dzieci form i metod pracy,
6) dbać o życie, zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych dzieci przez cały czas ich pobytu w placówce, kształtując ich czynną postawę wobec własnego zdrowia i bezpieczeństwa,
7) wykonywać rzetelnie wszystkie zadania zawarte w szczegółowym zakresie obowiązków (określonym przez dyrektora), którego odpis przechowywany jest w aktach osobowych pracownika, oraz inne zadania, jeżeli zostały one zlecone przez dyrektora lub jego zastępcę i są związane z prawidłową organizacją pracy,
8) współpracować z innymi pracownikami żłobka w zakresie powierzonych zadań,
9) efektywnie wykorzystywać czas pracy i wykonywać powierzone zadania z należytą starannością,
10) dbać o właściwą atmosferę w miejscu pracy,
11) przestrzegać przepisy bhp i p.poż.
12) poddawać się obowiązkowym badaniom sanitarno- epidemiologicznym,
13) przed podjęciem zatrudnienia dostarczyć pracodawcy zaświadczenie o niekaralności wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed rozpoczęciem pracy w żłobku,
14) przynajmniej raz na dwa lata odbyć szkolenie z udzielania dziecku pierwszej pomocy.
ROZDZIAŁ IV
Zasady zastępstw
§13
W razie niemożności pełnienia obowiązków służbowych przez dyrektora, zastępstwo obejmuje jego zastępca ewentualnie inna osoba przez niego upoważniona.
§14
1. Zastępca dyrektora odpowiada za bezpieczeństwo dzieci i sprawną organizację przebiegu pracy placówki w szczególności za zorganizowanie zastępstw za nieobecnych pracowników, tak aby nie dopuścić do zakłóceń w pracy żłobka.
2. Szczegółowy zakres obowiązków zastępcy dyrektora jest określony przez dyrektora w formie pisemnej, a jego odpis przechowywany jest w aktach osobowych pracownika.
ROZDZIAŁ V
Organizacja, przyjmowanie oraz załatwianie skarg i wniosków
§15
Dyrektor lub jego zastępca przyjmują interesantów w miarę możliwości organizacyjnych placówki po wcześniejszym uzgodnieniu terminu spotkania (telefonicznie lub osobiście).
§16
Skargi i wnioski powinny być załatwiane bezzwłocznie w miarę możliwości dyrektora placówki.
§17
Zmiany w regulaminie może dokonywać wyłącznie podmiot prowadzący żłobek.
ROZDZIAŁ VI
Postanowienia końcowe
§18
1. Regulamin obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności żłobka.
2. Dla zapewnienia wszystkim zainteresowanym dostępu do regulaminu zostaje on zamieszczony na tablicy informacyjnej w placówce oraz udostępniany na prośbę zainteresowanych przez dyrektora żłobka.
Opracowała:
mgr Małgorzata Błaszkiewicz